Żółty Talerz to program wsparcia systemu żywienia dzieci poprzez działanie tam, gdzie konkretne dziecko siada do posiłku: w stołówce, w świetlicy, czy też w domu rodzinnym. Żółty Talerz został uruchomiony przez Kulczyk Foundation jako sojusz z najbardziej skutecznymi polskimi organizacjami pomocowymi:
- Caritas
- Towarzystwem Przyjaciół Dzieci
- Polskim Czerwonym Krzyżem
- Bankami Żywności
- SOS Wioskami Dziecięcymi
W ramach programu Dominika i Sebastian Kulczyk, fundatorzy Kulczyk Foundation, przeznaczyli 4 miliony złotych na realizację czterech strategicznych celów w perspektywie 12 miesięcy:
- Więcej dzieci jedzących w stołówce
- Lepsze jakościowo i zdrowsze jedzenie
- Mobilizacja dorosłych do pomocy w żywieniu dzieci
- Łatwiejszy dostęp do wiedzy o zdrowym żywieniu
Te 4 mln zł przeznaczone na program mają w perspektywie roku:
- dać 1000 000 wydanych posiłków,
- zaowocować aktywnością w 200 stołówkach Żółtego Talerza i ponad 80 miejscach, w których Żółty Talerz wspomaga żywienie dzieci.
Program, poza realizacją czterech strategicznych celów, kładzie nacisk na następujące wyzwania:
- Należy mówić o żywieniu wszystkich dzieci w miejsce stygmatyzującego „dożywiania”.
- Dziecko zje dobrze tylko wtedy, jeśli wszystkim wokół będzie na tym zależało.
- Także samo dziecko, jeśli damy mu taką wiedzę, może nauczyć dorosłych, co znaczy prawidłowe żywienie!
Żółty Talerz to w założeniu nowy standard zmiany społecznej, który powstaje także z myślą późniejszego wykorzystania go w działaniach systemowych przez inne organizacje pozarządowe, instytucje centralne lub lokalne, czy zorganizowane grupy obywateli.
Żółty Talerz to idea, która znajduje swoje odbicie nie tylko w Polsce. To również ze strony Kulczyk Foundation wsparcie żywienia dzieci w innych miejscach na świecie, w których wszechobecne jest zjawisko już nie tylko niedożywienia, ale głodu. Elementem szerszego projektu w tym zakresie jest telewizyjny serial edukacyjny „Efekt Domina” poświęcony w tym roku właśnie problemom głodu i niedożywienia.